torstai 2. maaliskuuta 2017

Lasten hyvinvointi

Täällä lasten hyvinvointi ei ole aina niin itsestäänselvää tai turvattua mitä Suomessa on. Monella lapsella on ongelmia kotona, jotka mahdollisesti purkautuvat sitten koulussa itkuna tai huonona käytöksenä. Ollaankin opettajien kanssa juteltu siitä, kuinka tämä koulu on kuin toinen koti lapsille. He tulevat tänne päivittäin neljäksi tunniksi, joka voi olla jopa helpotus kotioloihin verrattuna. Täällä heitä tuetaan ja kannustetaan, jonka uskon olevan erittäin tärkeää tulevaisuuden kannalta.



KOTILÄKSYT
Ainoastaan yksi miun luokan lapsista saa kotiläksyjä, koska hän on ainoa, kuka saa niihin apua. Kyseinen lapsi ei kuitenkaan asu kotona vaan turvakodissa. Ja koska kyseinen oppilas saa läksyihinsä apua, on hän huomattavasti edellä muita opiskelussa. Oppilaat, ketkä eivät saa tukea läksyihinsä tai opiskeluun yleensäkään, ovat alemmalla tasolla ja oppiminen on haastavampaa. Esimerkkinä oon nyt 1,5kk opetellut yhden pojan kanssa kirjainta C, joka alkaa vasta nyt luonnistumaan. Aikaa siis kuluu, ja asioita täytyy kerrata toooodella paljon. Asiaa varmasti helpottaisi apu kotona.


Kortteja, joilla opetellaan tunnistamaan kuvia ja sanojen/kirjainten oikein ääntämistä


ASUMINEN
Kuten tossa aikasemmin jo mainitsinkii, kaikki oppilaat eivät asu kotona. Yksi lapsi asuu turvakodissa, koska hänen vanhempansa löivät ja hyväksikäyttivät lasta hänen ollessa vielä pieni. Tästä lapsesta huokuu selvästi läheisyydenkaipuu, hän haluaisi koko ajan olla halailemassa ym.

Joskus myös matka koulusta kotiin voi olla vaarallinen: yksi lapsista on kuulemma raiskattu bussin takapenkillä ja toinen oppilas tuli aina oudoilla kyydeillä kotiin. Hänen äitinsä huolestui asiasta, koska lapsi tuli vasta myöhään illalla, eikä tiennyt mitä on tapahtunut. Tämän takia oppilas lopetti koulun, koska äiti koki tärkeämmäksi tämän olevan hänen kanssaan turvassa.

Vaikka lapset asuisivatkin kotona, eivät asiat silti aina välttämättä ole hyvin. Monissa perheissä lasta lyödään, tai muuten kohdellaan huonosti. Kaikilla ei myöskään ole aina välttämättä rahaa antaa lapselle kouluun mukaan välipalaa. Kotona saattaa myös olla huumeongelmia: esimerkkinä aiemmin kertomani poika, jonka sisarukset varastavat tämän tavaroita jotta saisivat ostettua huumeita.

Yksi iso luokkahuone on jaettu miun luokalle ja toiselle luokalle kahtia

LYÖMINEN
Lyöminen tuntuu kuuluvan aika vahvasti tähän kulttuuriin, sitä tapahtuu niin kotona kuin myös koulussakin. Olen nähnyt muutaman opettajan läpsäisevän lasta esim. karttakepillä, jos tämä ei tottele. Olen kuitenkii saannu sellasen käsityksen ettei kouluissa sais enää lyödä kukaan muu kuin rehtori.... Miusta tääkii kuulostaa ihan älyttömältä.

Myös lapset lyövät usein toisiaan. Näillä on siihen kuitenkii jännä ratkasu: se ketä on lyöty, saa lyödä lyöjää. Ja vielä kovempaa ku mitä häntä lyötiin. Että juu.. Oon nyt ite kyllä ratkassu riitatilanteita ihan suomityyliin, ja hyvin ne niinkii ratkeaa. Ensimmäisen kerran oli kyllä aika järkytys, kun opettaja sanoi oppilaalle että lyö lyöjää takasin. Oppilas löi, mutta opettaja käski lyödä kovempaa. Teki mieli mennä väliin ja sanoa että ei näin, mutta maassa maan tavalla..


Meidän luokan ja viereisen luokan lapset ovat saaneet soittaa nyt muutaman viikon ajan kitaraa. (Täällä ei siis tunneta käsitettä musiikkiterapia)

Jos ei lasketa näitä lyömisjuttuja, niin en oo kyllä törmänny kauheesti sellasiin todella järkyttäviin juttuihin täällä. Kulttuuri on niiiin erilainen mitä Suomessa, mutta aika helposti tähän on pystynyt mukautua. Tätä tekstiä kirjottelen justiinsa koulusta, koska tänään ei oo oikeestaa hirveesti töitä tehtävänä. Koska on karnevaalien jälkeinen torstai, koko koulussa on ehkä yhteensä kymmenen lasta. Miun luokalle ilmesty 2 oppilasta, viereiselle ei ketää. Tää johtuu kuulemma siitä, että vanhemmat haluu levätä eikä jaksa esim. pestä lapsien koulupukuja tai tuoda heitä kouluun. Toinen syy on sitten se, että vanhemmat haluavat vielä juhlia..

- Ansku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti